Voimanpesän huoltamo

Liikunta- ja hyvinvointipalvelut

Liikuntaryhmät

Viikoittain Hankasalmella kokoontuvat ryhmät:
Kehonhuolto, Syvävenyttely sekä Voima ja spurtti

Katso kalenteri

Voimakurssit

Kuukausittain Hankasalmella järjestettäviä
hyvinvointikursseja keholle ja mielelle

Katso kalenteri

Tilaustunnit

Juuri sinulle räätälöidyillä aiheilla ja sisällöillä 
ystäville, työyhteisöille ja ryhmille

Tutustu

Jokainen tarvitsee säännöllistä huoltoa. Keho ja mieli kiittävät siitä.

Voimanpesä on auki kunnon ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja huoltamiseen arjessa. Voimanpesän huoltamosta saat ohjausta, opastusta ja vertaistukea mm. ravitsemus-, liikunta- ja stressinhallinta-asioissa.

Voimanpesän liikuntaryhmät kokoontuvat viikottain. 

Alkeiskurssi

Alkeiskurssi valmistaa Voimanpesän muihin kursseihin. Jos et vielä ole ollut toiminnassa mukana, valitse ensin alkeiskurssi. Siellä opit perusvalmiudet, joita tarvitaan muilla kursseilla. Voimanpesän kaikki kurssit kumpuavat hengityksestä. Alkeiskurssilla opit suuntaamaan hengitystä ja sitä kautta rentouttamaan kehoa. Opit, miten parasympaattinen hermosto saadaan hereille ja tällä tavoin unen laatu paremmaksi. Saat täsmä keinoja stressin kumoamiseen. Opit miten rentoutua ja palautua päivän työstä, joka monella on niin kuormittavaa, ettei sen aikana ole mahdollisuutta palautua. Samalla pääset sisälle kehonhuolto-menetelmään.

Katso aikataulu

 

Kehonhuolto 

Kehonhuolto tarjoaa apua yksinkertaisin harjoituksin lantion, rintarangan ja niskan alueen kiputiloihin. Ajatuksena on heijaavalla liikkeellä vapauttaa lihasjännitystä koko kehossa ja näin saada ranka asettumaan luonnolliseen asentoon. Tavoitteena on parantaa kehon notkeutta, tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Kaikki tämä tapahtuu lempeästi. Menetelmällä voidaan auttaa pitkäaikaisistakin vaivoista kärsineitä. Harjoitus kestää 1,5 tuntia ja sisältää loppurentoutuksen.

Katso aikataulu 

 

Voima ja spurtti

Tavoitteena on aktivoida kehon hormonitoimintaa voimaharjoittelun ja vaihtileikittelyn keinoin. Harjoitus tapahtuu ulkona ja voimaharjoittelussa käytetään apuna mm. kahvakuulaa. Liikkeet ovat koko kehon liikkeitä ja vahvistavat tärkeitä lihasryhmiä. Vauhtileikittely taas on tehokas tapa kohentaa hapenottokykyä ja sulattaa rasvaa. Sitä kutsutaan myös intervalliharjoitteluksi. Idea on siinä, että kuormitus- ja palautumisjaksot vuorottelevat. Harjoituksella pyritään paitsi iloitsemaan yhdessä myös ennaltaehkäisemään esim. 2-tyypin diabetesta.

Katso aikataulu

 

Kurvit kuntoon

Kurvit kuntoon-harjoituksella pyritään tasapainottamaan kehon kaaria. Hyvässä ryhdissä pystyasennossa tulee olla kaaret niskan, ristiselän, polvitaipeiden ja nilkkojen kohdalla. Istumatyössä alaselkä usein pyöristyy ja hartiat painuvat kasaan. Pää työntyy eteen ja näistä seuraa päänsärkyä, selkäkipua, nivuskipua ja muita murheita. Syynä kehon virheasentoon on usein kaulan, lapojenlähentäjien, vatsan ja pakaroiden heikkous. Samalla kun kireyttä on niskassa, rintalihaksissa, alaselässä ja lonkan koukistaja- lihaksissa. Kurvit kuntoon-harjotuksessa vahvistetaan tyypillisesti heikkoja lihaksia ja venytetään kireitä lihaksia tarkoituksena saavuttaa tasapaino eli hyvä ryhti. Kurssilta saa hyvän liikevaraston tauko- ja kotijumppiin. Osassa liikkeistä käytetään välineitä. Harjoitus tapahtuu sisätiloissa ja sen kesto on 1,5h. 

Katso aikataulu

 

Syvävenyttely

Voimanpesän syvävenyttelyn tavoitteena on palauttaa kehoa ja mieltä. Huolellinen hengitys on erottamaton osa syvävenyttelyä. Rentoutumisen kautta kehon omat korjaavat prosessit käynnistyvät. Venyttelyssä käytetään apuna bolstereita (pitkänomaiset tyynyt) ja huopia, jotta venytyksen voisi tehdä mahdollisimman vapaana lihasjännityksistä. Keho antaa periksi jännityksistä vasta säännöllisen ja pitkäkestoisen venyttelyn kautta. Tästä syystä venyttävissä asennoissa ollaan useita minuutteja. Harjoitusmuodosta hyötyy eniten jäykkä ihminen. Yliliikkuvuuteen taipuvaiset hyötyvät enemmän voimasta ja spurtista (vahvistus) sekä kehonhuollosta.

Katso aikataulu

 

Metsäjooga

Metsäjooga on nimensä mukaisesti joogaa metsässä. Metsä suoristuspaikkana lisää harjoituksen positiivisia vaikutuksia. Luonnossa on voimaa: stressihormoni kortisolin eritys vähenee metsässä, verenpaine laskee ja syke rauhoittuu. Aistinelimet saavat levätä. Lintujen äänet ja puiden suhina rauhoittavat. Vihreä väri ja veden virtaus palauttavat. 

Joogaan on liitetty vuosituhansien ajan sanoja ”aistien valjastaminen, rauha ja itseoivallus”. Metsäjoogassa nämä tulevat esiin aistimeditaatiokävelyinä, joissa tarkastellaan ympäristöä yhden aistin kautta kerrallaan. Hengitysharjoituksien kautta päästään rauhoittumaan ja keskittymään. Metsä tarjoaa luontaisia paikkoja myös asana- eli asentoharjoituksiin. Niiden kautta joogi voi oppia tuntemaan kehon voiman ja liikkuvuuden kokien samalla olevansa osa ympäristöä. 1.5h harjoitus tehdään luonnossa eri vuodenaikoina.

Katso aikataulu

 

Vapaaksi jännityksistä

Jokaisella meistä on tilanteita, joissa jännitämme. Kun jännitys on lyhytaikaista, se ei haittaa terveyttä. Pitkäkestoinen jännittäminen ja stressi sen sijaan aiheuttaa monenlaisia terveyshaittoja. Korkea verenpaine, ahdistuneisuus ja kivut ovat monelle päivittäisiä seuralaisia. Rentoutuminen, parasympaattisen hermoston aktivointi, auttaa keskittymään, kirkastaa ajatuksia, vähentää huolestuneisuutta ja lisää hallinnankykyä omaan kehoon ja mieleen. Jännityksistä vapaudutaan hengitysharjoituksin ja lantion alueen jumeja poistaen.

Katso aikataulu

Voimakurssit ovat Voimanpesän kuukausittain toistuvia kursseja, joissa aiheet vaihtuvat vuodenkierron mukaan. Kestoltaan ne ovat 3 tunnin mittaisia. Menetelmänä käytetään coaching-menetelmää, jonka avulla asiakas pääsee tutustumaan itseensä luennoinnin sijaan. Voimanpesän ideologia on kokonaisvaltainen hyvinvointi, joten teemat sivuavat niin kehon, mielen kuin sosiaalisen hyvinvoinnin alueita.

Hinnasto
59 € / 3h kurssi
Sisältää materiaalit ja tarjoilun.

Katso kurssikalenteri tästä.

Voimanpesästä voit tilata tunnin ystävä piirissä tai työtovereidesi virkistämiseen. Tilaustuntien aiheena voi olla esimerkiksi olla kehonhuolto, kasvisruoka, vahvuudet ja voimavarat, villivihannekset tai sisäilmaoireiden, fibromyalgian tai suoliston itsehoito.

Tutustu tilaustunteihin täältä

Voimanpesän pikku putiikista löydät valikoiman Etelän tilan hunajaa. Voimanpesä tekee yhteistyötä myös Forumin ja Seppälän Life-puotien kanssa.

Mitä luontaistuotteet ovat?

Luontaistuotteet ovat kasvi-, kivi- ja eläinkunnista tai bakteereista saatavia aineita, jotka on tarkoitettu ylläpitämään terveyttä ravinnon täydennyksenä. Luontaistuotteet sisältävät yleensä vitamiineja, kivennäisaineita, rasvahappoja, maitohappobakteereita, kuituja tai lääkekasveista valmistettuja uutteita ja kasveista eristettyjä aineita.

Etelän tilan hunaja

Etelän tilan hunaja on monikukkahunajaa, jonka päälajit ovat voikukka, horsma ja valkoapila, sisältäen kuitenkin kymmeniä, ellei satoja kukkalaatuja. Etelän tilan hunaja on väriltään vaaleaa ja pysyy juoksevana hyvin pitkään, ennen kuin alkaa kiteytyä. Pesät sijaitsevat suhteellisen kaukana valtateistä, joten tilan hunajan raskasmetallipitoisuus on alhainen.

LOMASUUNNITELMIA?

Miltä kuulostaisi täydellinen irtiotto arjesta Kreikan upeissa maisemissa? Lue lisää Voimanpesän hyvinvointilomista.

Tutustu

Lukuvuoden 2019-2020 ohjelma

VIIKKOTUNNIT

Syyslukukausi 2.9. - 18.12.2019
Kevätlukukausi 7.1. - 24.4.2020

KEHONHUOLTO
MA 13:45 - 15:15
MA 15:30 - 17:00 (AK)
TO 18:30 - 20:00

SYVÄVENYTTELY
MA 17:30 - 19:00

VAPAAKSI JÄNNITYKSESTÄ
TI 18:45 - 20:15

VOIMA JA SPURTTI 3.9. - 22.10.19
TI 15.30 - 17.00

KURVIT KUNTOON 29.10. - 26.11.19
TI 15.30 - 17.00

METSÄJOOGA
PE 16.00 - 17.30

HINNASTO

Jäsenyys syksyllä 195€
Jäsenyys keväällä 240€
Alkeiskurssi 75€
Kortti 5 kertaa 70€
Kortti 10 kertaa 140€

Voimakurssit

2019

7.9. KLO 10-13 Satokausiruokaa: Syksy
26.10. KLO 10-15 Naisten Hyvinvointipäivä, Voimaa kaamokseen
23.11. KLO 10-13 Herkän vahvuudet

2020

15.2. KLO 10-15 Naisten Hyvinvointipäivä, Rauhoittuminen Voimavarana
18.3. KLO 17-20 Idätä ilolla - Aikuinen ja lapsi yhdessä
18.4. KLO 10-13 Puhdista keho kesäkuntoon
28.5. KLO 17-20 Villiinny villivihanneksista

Ilmoittaudu

Ota syksy vastaan lempeämmin

Tule aloittamaan syyskausi yhdessä 17.8.19. Nyt on hyvä mahdollisuus tutustua itselle tuntemattomiin liikuntaryhmiin ja viettää rauhallista elokuista päivää Voimanpesässä samanhenkisten ihmisten parissa.

Omaa liikuntaryhmää odotellessasi voit kirjoittaa unelmakirjeen itsellesi. Unelmoimalla ajatus pehmeästä ja lempeästä syksystä muuttuu todeksi. Olemmehan saaneet todeta, että unelmat muuttuvat todeksi. Liian harvoin meillä on aikaa ja halua pysähtyä miettimään, mitä oikeasti tarvitsemme. Mikä tekee meille hyvää? Tarjolla on myös loppukesän herkkuja. Niiden ääressä on mukavaa vaihtaa kuulumisia kesästä ja syksyn suunnitelmista. Lämpimästi tervetuloa kaikki Voimanpesäläiset ja uudet tulokkaat. Muista varata itsellesi paikka liikuntaryhmästä. Ilmoittautuminen ke 14.8. mennessä. Laita liikuntatoive ja varatoive ilmoittautumiseesi.Laita myös puhelinnumerosi, niin liitän sinut whatsApp-ryhmään, jolla voi kätevästi tiedottaa päivän tapahtumista lähemmin osallistujille. Jos et käytä whatsAppia, sähköpostiosoite tai puhelinnumero käyvät myös hyvin.

Ohjelma:

10.30-11.00 Voimanpesä esittäytyy

11.00-11.45 Kehonhuolto (8 osallistujaa)

12.00-12.45 Vapaaksi jännityksistä (8 osallistujaa)

13.00-13.45 Metsäjooga, ei osallistujarajoitusta

14.00-17.00 Rantasauna Ruokoniemessä lämpiää

Hinnat: ohjelma ilmainen, välipala 5€ ja sauna 5€.

- Johanna

 

Ilmoittaudu

Tilaustunnit

Työtovereille ja ystäville

Voimanpesästä voit tilata tunnin ystäväpiirille tai vaikka työtovereidesi virkistämiseen. Suosituimpia tilaustunteja ovat:

  • vahvuudet ja voimavarat
  • kehonhuolto
  • voima ja spurtti
  • kasvisruokakurssi
  • ravitsemuksen peruspilarit
  • stressin selätys ja ennaltaehkäisy.

Tilaustuntien kesto on räätälöitävissä yksittäisistä tunneista laajempiin kurssikokonaisuuksiin. Jätä viesti, niin suunnitellaan teille sopiva ja inspiroiva kokonaisuus.

Asenne ratkaisee.
Kiitollisuuskin on valinta, jota voi harjoitella.